GORINCHEM Voor het eerst in de reeks van 33 kerstconcerten van de Bazuin werd deze gehouden op een vrijdagavond. Niet bewust maar het kwam zo uit. Volgens de vele reacties was dit een van de beste kerstconcerten ooit. Komt wellicht dat het weer kon na een coronaperiode, het moment van samenzijn en het genieten van fraaie kerstmuziek.

En wat heeft iedereen genoten. Zowel het publiek in de goed gevulde Grote Kerk als de deelnemers. Dirigent en solist Jos Jansen heeft een goede smaak van programmering en houdt ook van “risico’s nemen” zoals hij altijd zegt. Muzikanten naar een hoger plan brengen en dat is hem nu en in de afgelopen jaren zeker gelukt. Gorcum mag blij zijn met de Koninklijke Bazuin!

Sopraan Irene Hoogveld schitterde met groot orkest en klein ensemble. Van deze zangeres zullen we in de toekomst zeker meer horen. Het Ulfts mannenkoor met dirigent Christo Guenov moest deze avond vijftien zangers missen vanwege de griep. Zoiets is een forse aderlating voor een dergelijk koor. Als je het niet weet heb je ze ook niet gemist. Het koor, robuust van klank kan terug kijken op een meer dan prima prestatie en met een uitstekende dirigent. Tom Versluis op tuba/bariton verrichtte mooi solowerk met “Benedictus” en het koor en orkest. Alle lof.

INDRUKWEKKEND De Harmonie maar ook big band van de Koninklijke Harmonie De Bazuin presenteerden zich uitmuntend. Voor de pauze het meer klassieke gedeelte met “Noah’s Ark” -zeer indrukwekkend- en na de pauze het meer swingende populaire gedeelte. Jos Jansen speelde op zijn bastrombone -zeer ingetogen en vol van emotie- het stuk “Old Friend”, dat werd gedirigeerd door Koos de Jong.

In 2023 bestaat de harmonie 134 jaar. Met dit concept, dirigent Jos Jansen en dit orkest kunnen we in de komende kerstconcerten nog veel verwachten. We kijken er nu al naar uit. Knap gedaan Bazuin!